tirsdag den 3. maj 2011

Den vilde tulipan


Dette her, denne lille bitte sirlige blomst er tulipanens stamfader. Den kaldes botanisk tulipan eller vildtulipan og er ikke mere end 15 cm høj.
Det er fra denne blomst mennesker har forædlet de tulipaner vi kender. Trods den menneskeskabte tulipanens robuste udseende, er den ret sart og der er mange der har problemer med, at tulipanerne dør efter første år.
Men dette vidunder; vildtulipanen, er meget stærkere og mere hårdfør end den ser ud, den kommer igen år efter år og spreder sig hurtigt som et tæppe i forårshaven.


Jeg synes jo den er fantastisk smuk. Der er perfekt balance mellem blade og blomst, hoved og højde. Den er lille og sirlig, men stærk og hårdfør. Perfekt afbalanceret.

Det er lidt sjovt at det er den menneskeskabte tulipan der løber med al opmærksomheden.
Den er sart og dermed svær at holde, den er ikke særlig sund, så den spreder sig næsten ikke,  samt, og det er jo vigtigt, for mig er blomsten og stænglens størrelse så overdimensioneret at tulipanen bliver en smule vulgær.


Men her  hos Naturhaven er det den vilde tulipan der løber med al opmærksomheden. Dem i ser på billedet er allerede i fuld  gang med at formere sig og  har spredt sig ud til hele bedet. Dejligt.

2 kommentarer:

  1. En lille historie om en lille vild tulipan, gjort til et sådan fint lille næsten eventyr. Jeg har virkelig aldrig før oplevet nogen tale så passioneret om naturens liv og det er stadig meget nyt og fascinerende for mig, så bær lige lidt over med mine mange kommentarer :D. Jeg suger indtrykkene og den ny naturviden til mig.

    Jeg blev virkelig både nysgerrig og grebet i det her indlæg - good job with the writing.

    SvarSlet
  2. Tusind tak, jeg er glad for at jeg kan give min interesse videre:) og så tilmed gøre den spændende:)

    SvarSlet